Først spille pik og SÅ lave reklamer

af marensblog.

Jeg har lavet reklamer i mange år. Altid sammen med mænd, for jeg vil tro, at 95% af alle, der arbejder kreativt i reklamebranchen, er mænd. Der er virkelig mange dygtige mennesker – og så er der en del, der skal mindes om mottoet: Først spille pik og SÅ lave reklamer.
Når man roder de to ting sammen og gør det samtidig, bliver resultatet som regel som dette lidt ramponerede billboard for energidrikken Cult, jeg cykler forbi hver morgen:

Photobucket

Det er ikke fordi jeg har noget mod sex, pik og patter i reklamer. Det kan faktisk være en forfriskende komponent i en historie, men når det bliver udført som i dette tilfælde, bliver jeg træt. Og faktisk lidt trist. Altså, det kan godt være, jeg bare er en gammel kone og derfor ikke forstår mig på, hvad de unge vil have, men siger denne reklame ikke: ”Hej, vi hedder  Cult og vi synes det er helt ok at misbruge unge piger”?!
Eller: ”Se, hvad jeg fik hende luderen til”.

Det er egentlig ikke motivet, der gør mig træt. Havde det været en lidt ældre mand og en lidt ældre kvinde, ansigtsudrykket knap så selvsmagende og med en overskrift a la: ”Husk hvad blomster kan gøre”, ville jeg nok egentlig have smilet lidt skævt, når jeg cyklede forbi – ikke fordi det så ville være verdens bedste reklame. Men fordi det så ikke ville give mig en knude i maven, når jeg tænker på, at jeg har tre små piger, der om 10 år skal navigere i et samfund, der åbenbart ikke er kommet længere end da jeg var 15. Og som ikke er blevet klogere, end at en reklame som denne, ”da bare er for sjov” og ”nu skal du da ikke sidde der og være så sippet”.

Jeg synes ikke, den er en skid sjov. Egentlig heller ikke provokerende. Den gør mig bare i dårlig humør og efterlader mig energiforladt. Hvad er det nu, det er meningen, Cult skal give én?

12 svar til Først spille pik og SÅ lave reklamer

  1. MIg siger:

    Ja, det er fandeme for trist. Der er ingen tvivl om, at der stadig er behov for lidt kvindekamp i DK. Jeg er træt af den måde kvinder ofte bliver italesat i medierne – og denne reklame er bare endnu et eksempel på, at vi kvinder stadig har nogle kampe at kæmpe.

    19. april 2012 kl. 10:26
  2. Dorthe Kvist siger:

    Helt enig, det er en Lorte-reklame, andet er der ikke at sige om den…

    14. maj 2012 kl. 13:16
  3. Frank siger:

    Den havde været sjovere hvis det havde været omvendt, at manden lå mellem hendes ben.

    Men grundlægende en dårlig reklame, som bestemt ikke får mig til at købe deres produkt.

    14. maj 2012 kl. 13:34
  4. Jørn Lybech siger:

    Shit – jeg troede at hun hjalp den unge med at sy en knap i hans bukser og så handler det i virkeligheden om noget sex.
    Det er jeg ret skuffet over.
    Nu skal jeg ihvertfald ikke ha noget Cult 😉

    14. maj 2012 kl. 13:47
  5. Hmm. Altså. Jeg ved det ikke helt, altså jeg kan ikke forstå hvorfor den overhovedet skal handle om sex, eller blow job. Og ja egentlig…Den opfordrer i følge mine øjne til utroskab med sloganet Party now, apologize later? Egentlig forstår jeg ikke reklamen. Hvis man ser på billedet så burde det jo være en reklame for ungdomsrejser, hvor jeg tror der er mere utroskab end der er ved at drikke cult, men jeg ved det ikke, jeg har ikke været på ungdomsrejse, eller drikke cult.

    14. maj 2012 kl. 16:49
  6. Morten siger:

    Ser frem til et indlæg fra din hånd om hvorfor alle +40 mænd er så dumme i reklamer. Og hvorfor +40 kvinder er så kloge

    14. maj 2012 kl. 18:45
  7. Ole C siger:

    I må ikke glemme den gode gamle // tænk-hvis-vi-kan-forarge-folk-så-de-fx-lægger-billeder-af-vores-reklame-op-på-deres-blog-og-få-folk-til-at-tale-om-de. Den strategi kan forlænge et lille mediebudget temmelig meget, og det kan jo helt skønt for de annoncører der ikke har et Tuborg/Carlsberg budget i R…. Jeg tager ikke parti, men konstaterer blot at det virker : )

    15. maj 2012 kl. 07:44
    • Sofie siger:

      Du har ret, – men til gengæld er vi nogle, der kan fnyse SÅ længe og SÅ højlydt, at vi hellere vil sidde pinligt ædru på disk end støtte firmaet bag økonomisk… har aldrig købt noget af deres lort…

      11. april 2013 kl. 17:52
  8. Lone Tvedergaard Bach siger:

    Sådan Maren! Skarp. Nuanceret. Vittig.

    15. maj 2012 kl. 09:16
  9. Godt skudt, mod den efter sigende mandsdominerede reklameverden. Blev inspireret af din indlæg, at jeg skrev et lignende…

    16. maj 2012 kl. 06:33

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *